
Nem mindegy? Kérdezhetnéd joggal, pedig hidd el nem. A Nielsen Norman Group felmérése szerint pedig nagyon nem, mivel több tényezőt figyelembe véve is jobban szerepelt az az oldal, ahol a logó a bal felső sarokban volt.
A weboldalak esetében a logót leggyakrabban a bal felső sarokban találod meg. Az említett felmérés szerint ez több okból is kedvező a felhasználói élményt figyelembe véve.
Elsősorban tájékoztatja a felhasználót arról, hogy éppen hol jár, mivel a logó segít abban, hogy mindig pontosan tudjuk melyik oldalon vagyunk. Emellett segít a márka megerősítésben is. Minél többször látja a látogató a logót, annál nagyobb valószínűséggel jegyzi meg. Így megjegyzi a cégedet is, ez pedig leggyakrabban azzal jár együtt, hogy a márkaelismerés miatt jobban használja a szolgáltatásaidat, vagy vásárolja a termékeidet.
A harmadik ilyen jellemző pedig az, hogy mindenki hozzászokott már a kattintható logókhoz, amelynek segítségével könnyen visszatérhetünk a főoldalra, bárhol is legyünk éppen az oldalon.
Ez tulajdonképpen annyira megszokott és ismerős a felhasználók számára, hogy már egy kis eltérés is lényegesen leronthatja a felhasználói élményt. Ennek ellenére egyre inkább találkozni középre igazított logókkal, ami főként a reszponzív (mobilbarát) oldalak elterjedéséből adódik. Mobil eszközökön ebben az esetben valamelyik oldalt a menü ikon foglalja el, a logó pedig középre igazodik. Kis kijelzők esetében ez nem gond, viszont a rendes monitorok esetében ez a menü megjelenítés és elrendezés már nem indokolt.
A Library Hotel oldala 1024 x 768 pixeles felbontáson.
A középre igazított logó a tervezés szempontjából lehet hogy kényelmes megoldás, viszont a kutatás szerint több pontban is rosszabbul teljesített. Megvizsgálták több balra és középre igazított logójú oldal esetében ugyanazt az interakciót, ahol egy adott termék kiválasztása után vissza kellett lépni a főoldalra. A vizsgálat fő célja az volt, hogy a felhasználók a főoldalra történő visszalépést egy kattintással meg tudták-e tenni.
A balra igazított logónál minden könnyebb
Azoknál az oldalaknál, ahol a logó balra volt igazítva, a felhasználók többsége egy kattintással vissza tudott lépni a főoldalra, Az eredmény egész pontosan hatszoros volt a középre igazított logóhoz képest.
A felhasználók 24 %-a nem tudott egy kattintással visszamenni a főoldalra
a középre igazított logó esetében (Forrás NNGroup)
A felmérés szerint a középre igazított logó esetében több felhasználónak is gondot jelentett a főoldalra navigálás, és ennek a fő oka a logó elhelyezése volt. Ez nagyon lényeges kérdés egyébként, hiszen gyakran kell visszatérnünk a nyitó oldalra, hogy egy új interakciót tudjunk elkezdeni, vagy egy új témát tudjunk elindítani. Ez a balra igazított logó esetében majdnem mindenkinek sikerült is.
Az is látható egyébként, hogy bár a balra igazított logó esetében sokkal több embernek sikerült az egy kattintásos visszalépés, itt is adódtak gondok néhány esetben. Ez amiatt van, mivel még mindig nem ismeri mindenki a kattintható logó lehetőségét. Ezért nem árt egy Főoldal menüpontot elhelyezni a főmenüben, még akkor is ha sokan ezt a menüpontot feleslegesnek tartják a kattintható logók miatt.
És mi van a márkafelismeréssel?
Egy kapcsolódó felmérésben arra keresték a választ, hogy hogyan befolyásolja a márkafelismerést a logó elhelyezése. A 128 résztvevővel elvégzett felmérés már nem hozott lényegi különbségeket abból a szempontból, hogy az adott oldalakon hol helyezkedett el a logó. Itt inkább a logók kontrasztossága vagy olvashatósága volt, ami befolyásolta a végeredményt.
Mi a tanulság?
A logó középre helyezése rontja az oldal használhatóságát. Ez pedig problémát jelent. Talán mert a megszokás ezt eredményezi, és a megszokott dolgoktól való kismértékű eltérés is gondolkodásra kényszeríti a felhasználókat az oldal használatát illetően. Ez pedig növeli a kognitív terhelést, és ellentétben áll a webergonómia első és legfontosabb szabályával is, miszerint
Ne kelljen gondolkodni. Amikor ránézünk egy weboldalra, az legyen egyértelmű, evidens, „önmagyarázó”. Magyarul ha a felhasználónak erőfeszítést jelent egy feladat elvégzése, akkor van még mit javítani.
Az oldal navigációja mellett a másik nagyon fontos funkció egy oldalon az adott oldal azonosítása, vagy más néven a márkafelismerés. Hogy a látogató be tudja azonosítani milyen oldalon jár, mit kínál az adott oldal, illetve mivel foglalkozik. Valamint hogy emlékezzen is erre, mivel csak így lehet megfelelően tervezni, célokat elérni az adott oldallal.
A tanulság tehát az, hogy ha csak nem feltétlenül szükséges, ne térj el megszokott dolgoktól, helyezd el a logót az oldal bal felső részén. Ha nagyon muszáj, akkor pedig középre, viszont semmiképpen se a jobb oldalra, mivel ez még inkább ront a felhasználói élményen.
A szerző: Gergely György
1998-ban kezdtem el komolyabban foglalkozni a számítástechnikával. Kezdetben hagyományos grafikát, reklám illetve dekoráció készítést, majd az informatika mellett webtervezést, animációt és programozást tanultam. 2004-től folyamatosan foglalkozom weboldalak tervezésével, programozásával, grafikai és arculattervezéssel, emellett digitális tananyag fejlesztésből diplomáztam. A web és a grafika ma már nem csak munka, hanem egyfajta szenvedély is lett. Emellett egyre többet foglalkozom új technológiák megismerésével, illetve multimédiás anyagok tervezésével és készítésével is.
Ha hasznosnak találtad ezt a bejegyzést, megköszönöm ha megosztod másokkal is!
0 válasz erre "Hova helyezd a logót a weboldalon, balra vagy középre?"