A webes tervezési folyamat első és legfontosabb lépése

A webes tervezési folyamat hallatán sokaknak legelőször a drótváz tervezés, a kódolás, vagy a tartalom tervezése jut az eszébe. Pedig ez nem arról szól, hogyan helyezzük el a közösségi média gombokat, vagy milyen parallax technikát használjunk. A tervezés valójában egy olyan weboldal létrehozását jelenti, amely egy átfogó stratégiához igazodik.
tervezés

Régebben nem a hatékonyság volt az elsődleges szempont. Elég volt, hogy az oldal legyen egyedi, legyen más mint a versenytársaké. Ezt a felhasználói szokások és igények is alátámasztották, jónak számított az oldal, ha volt valami egyedi funkciója, valami amit megjegyeztek, amitől “több” volt. Az ilyen oldalaknál a megjelenés volt az elsődleges szempont és érdekes módon ma is találni jócskán ilyen oldalakat. Itt a tervezési folyamat haszna, a reszponzivitás, vagy a használhatóság nem számít, egy cél van csak a jó kinézet.

Azt is be kell látnunk, hogy a trendek nagyon gyorsan változnak. Mint ahogy változnak és fejlődnek a webes technológiák is, ami magával hozza a felhasználói szokások és a felhasználói igények változását is. Élesedik a verseny, most is meg kell különböztetnünk magunkat a versenytársaktól, most is ki kell tűnni valamivel és sokan ennek az egyetlen eszközeként ma is a design-t tartják az elsődleges eszköznek.

Pedig egy jól megtervezett weboldal sokkal többet kínál, mint a vizualitás. Segít, hogy az emberek megismerjék a terméket, a vállalatot, vagy megértsék a szolgáltatást. Elősegíti a márkaépítést,  amely magába foglalja a képeket, a szövegeket, a weboldal minden elemét és az ezek közötti kölcsönhatásokat. Ugyanis a webhely minden egyes elemének egy meghatározott cél felé kell haladnia.

Első lépés: a cél meghatározása

A tervezési folyamat kezdeti szakaszában a tervezőnek meg kell határoznia a weboldal végleges célját. Általában szoros együttműködésben az ügyféllel és a tervezés legelső lépéseként, nem pedig a második harmadik vázlatterv és megbeszélés után. Ez ugyanúgy igaz egy új oldal készítésekor, vagy egy meglévő redesign-ja esetén is. Minden esetben a tervnek kell alátámasztania a meghatározott célt. Az nem jó stratégia, hogy készítesz egy oldalt és reméled, hogy az majd megfelel a meghatározott céloknak.

Meglepő módon találkozni fogsz olyan ügyfelekkel is, akik nem fogják érteni azt a kérdést, hogy mi a cél? Sok ember van, aki nem gondol erre és az a válasza, hogy én csak egy oldalt szeretnék. Ha ez a helyzet, akkor főleg elengedhetetlen, hogy elindítsd vele ezt a folyamatot.

A következő kérdésekre kell megtalálni a választ:

  • Kié az adott webhely és mit képvisel?
  • Mit kaphatnak a látogatók az oldalon?
  • Mi a weboldal elsődleges célja? Az információ átadás, az értékesítés vagy a szórakoztatás?
  • A weboldal saját egyedi brand-et képvisel, vagy egy szélesebb branding-stratégia része?
  • Kik a versenytársak és mi az, amiben az oldal mást nyújt?

Ez azért ilyen fontos, mert ha egy kérdés is megválaszolatlanul marad, az egész tervezési folyamat elmehet egy rossz irányba. Csak a pontos célok ismeretében lehet eldönteni, mit szeretnénk kommunikálni a tartalommal, milyen cselekvésre ösztönző elemeket használjunk, illetve milyen eszközökkel vezessük a látogatókat az oldalon. Ezzel kialakíthatók azok a fókuszpontok, amelyeket követve tervezhetünk.

Kommunikálj az ügyféllel

Ne csak a határidőkről, az árról, illetve a lehetőségekről beszélgess. A megoldandó problémák azonosítása és a megfelelő megoldások megtalálása érdekében kommunikálni kell az ügyféllel és a többi érdekelt féllel is. Ennek során lehet feltárni, hogy mi működik a jelenlegi weboldalon és mi nem, illetve hogy mit szeretnének, mit gondolnak az új webhelyről. Lehet hogy a tartalom nagyon jó, de a használhatóság csapnivaló. Vagy éppen a regisztráció és a fizetési folyamat nehézkes, ezért veszítenek sok vásárlót. Meg kell ismerned, hogy az ügyfelek mit tartanak fontosnak és mivel valószínű vannak visszajelzéseik is, így elképzeléseik is vannak, mit akarnak mindenképpen megváltoztatni.

Ismertesd a problémákat és keresd meg rájuk a megfelelő megoldásokat

Gyakran az ügyfelek teljes mértékben megértik a problémákat és az erre tett javaslatokat is elfogadják. Máskor viszont nehezen értik meg a problémákat és csak az új oldal teljesítési mutatói a fontosak. Ezért neked is el kell végezni az elemzést és összegezni kell a tapasztalataidat. Feltárni a hibás részeket, végig elemezni az egyes folyamatokat és feljegyezni ezeket. A tervezés és a mi feladatunk, hogy meghatározzuk a hiányosságokat és egy optimális megoldási lehetőséget, vagy egy komplett stratégiát javasoljunk.

Ismerd meg a célközönséget is

A közönség elérése mindig az egyik legfontosabb cél. Minden webhely a látogatókkal vagy az ügyfelekkel szeretné összekapcsolni az üzletét vagy a termékét. Mi a leghatékonyabb módja, hogy létrehozd ezt a kapcsolatot? Ha pontosan ismered a célközönséget. Gyakori válasz erre a kérdésre az alábbi.

-Kinek szeretnél értékesíteni?

-Mindenkinek.

Pedig ez elég súlyos hiba. Nemcsak maga az oldal céljának és fő üzenetének meghatározása nem lesz megfelelő, de marketing szempontból is kidobott pénz mindenkinek hirdetni és azt gondolni, hogy ez több vevőt eredményez. A célközönség ismerete végigvezet az egész tervezési folyamaton és egyszerűsíti a döntések meghozatalát. Egyértelmű, hogy más tervezési szempontok érvényesek egy időseknek szóló oldal esetében, mintha mondjuk ha fiatal szörfösöknek értékesítesz olcsó utakat. Ez egyébként arra is rákényszerít, hogy válaszolj egy egyszerű kérdésre:

Miért hasznos, illetve hasznos-e ez a közönség számára? 

Ha ismered a célközönséget, olyan kérdésekre is választ kaphatsz, hogy:

  • Milyen egyéb termékeket és szolgáltatásokat vásárolnak?
  • Milyen egyéb oldalakat látogatnak meg?
  • Általában hol hagyják el az oldalt?

Mindezek ismerete már sokkal inkább segít megtervezni a fogyasztói tapasztalatokkal összhangban lévő és az esetleges értékesítési folyamatokat jól kihasználó design-t.

A tervezési folyamat során határozd meg a sikereket is

Anélkül, hogy meghatároznád mit szeretnél elérni, nem fogod tudni azt sem, hogy elérted-e. Ezek közül néhány egyértelműbb, és látványosabb mint a többi. Siker ugyanis nem csak az eladási számok vagy a bevétel növekedése lehet. A kitűzött célok elérése között ugyanúgy helyet kaphat egy jobb keresési eredmény a Google-ban, a márkaismertség növekedése, vagy a feliratkozók és ezáltal a lehetséges vásárlók körének növelése is. És míg az egyik számszerűleg is könnyen mérhető, a márkaismertséget mondjuk nem minden esetben lehet konkrétan meghatározni.

Ezeket a mérföldköveket megint csak az ügyféllel egyeztetve alakítsd ki. Így ha mindenki aki részt vesz a projektben tudja a szerepét, akkor a munka hatásait is mindenki látni és érteni fogja. Egyre figyelj, irreális vállalást soha ne tegyél. Ne ígérj teljesíthetetlen dolgokat, mert ez az ügyfélnek is neked is káros lesz a jövőben.

Nézd meg a tanfolyamot és legyen Neked is egy jól fizető, kreatív szakmád.