Kreatív Hétindító

#36 19+1 hasznos tanács, ha dizájnnal foglalkozol

Egyre többször kapok olyan kérdéseket, amiben tanácsokat, vagy szakmai tippeket kérnek tőlem, ezért úgy gondoltam, hogy így az év vége közeledtével összegyűjtök ezekből párat.

Remélem, számodra is lesznek benne olyan hasznos tippek, amiket tudsz majd hasznosítani a későbbiek folyamán.

Kezdjünk néhány általánossal.

1. Gyakorolj minél többet

Ezt a tanfolyamon is unalomig ismételgetem, de szerintem ez az egyik legfontosabb tanács. Ne gondold azt, hogy erre már nincs szükséged, még az olyan dolgoknál sem, amit már jól ismersz.

Nekem ma már a tanulás és a gyakorlás a napi rutinom része lett, mert tisztában vagyok vele, hogy csak így tudom szinten tartani magam. 

2. A tudás számít, nem a tehetség

Ezt sokszor mondtam már, szerintem a tehetség eléggé túl van hájpolva és kezdőként ennek sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítunk, mint amennyit kellene.

Szerintem sokkal többet számít az, hogy mit tudsz és mennyi tapasztalatod van ebben. Ennek a megszerzéséhez meg ugye megint csak a gyakorlás a legjobb módszer.

3. Ne hasonlítgasd magad másokhoz 

Mindig lesznek olyan dizájnerek, akik sokkal jobbak nálad, vagy éppen ugyanazon a területen dolgoznak, mint Te. 

Felesleges állandóan összehasonlítgatni magad velük, inkább törekedj arra, hogy mindig hozd ki magadból a maximumot és a saját fejlődésedet is a saját mércédhez viszonyítsd. 

4. Viszont tanulmányozd más tervezők munkáit

Ebből ugyanis rengeteget lehet tanulni és rengeteg inspirációt is lehet szerezni. (ami ugye nem egyenlő a másolással)

5. Készíts portfóliót

Az egyik legfontosabb dolog ha designer vagy, hogy legyen egy saját portfólió oldalad. A legjobb, hogyha egy sajátot készítesz, ahol azt és olyan formában tudod megmutatni, amit csak szeretnél. 

Ha erre nincs lehetőséged, akkor használj valamilyen portfólió oldalt, mint pl. a Behance.

Itt arra figyelj, hogy az ilyen oldalakat nem az ügyfeleknek készíted, hanem a többi designernek. Én ezért csak farokméregetős oldalaknak hívom ezeket, mivel innen ügyfelet nem nagyon fogsz szerezni, maximum ha elküldöd az érdeklődőknek ennek a linkjét.

6. Magadat add el

A portfólió nagyon fontos, de ne ez adja el a munkádat. (magában nem is fogja) Mesélj az ügyfeleidnek magadról, hogy ki vagy és mi inspirál. Egy jó sztori mindig működik, legyen szó hírlevélről, marketingről, vagy weboldalról, illetve emiatt sokkal emlékezetesebb lesz a személyed és a bizniszed is. 

És most jöjjön néhány tanács a munkafolyamatokkal kapcsolatban. 

7. Nyújts mindig maximumot

Mindegy, hogy milyen munkáról beszélünk, lehet az kicsi vagy egy nagyobb projekt, egy a lényeg. Mindig igyekezz a maximumot kihozni belőle, mert ez a leginkább kifizetődő hozzáállás.

8. Legyen egy jól működő munkafolyamatod

Dolgozz ki magadnak egy olyan munkafolyamatot, amivel hatékonyan tudsz dolgozni és kiszolgálni az ügyfeleidet. Ehhez mindig igyekezz tartani is magad, mert így nem csak hatékony, de nyereséges is lehetsz. 

9. Ne vállalj túl sok munkát egyszerre

Néha hajlamosak vagyunk arra, hogy túlvállaljuk magunkat félve attól, hogy ha nem tesszük, akkor ügyfeleket veszíthetünk. 

Pedig az sokkal rosszabb, hogyha nem tudod a határidőket betartani, mivel így sokat árthatsz a nevednek, illetve a sok feladat miatt a fókuszt is nehezebb lesz fenntartani, ami pedig a minőség rovására mehet.

10. Ne ígérj olyat, amit nem tudsz betartani. 

Soha ne ígérj olyat az ügyfélnek, amiről biztosan tudod, hogy nem fogod tudni betartani. Sokkal jobb, ha a megbeszélt határidő előtt készülsz el, amit az ügyfél mindig pozitívumként fog értékelni. 

11. Mindig az ügyfél problémáját próbáld meg megoldani

Fókuszálj arra a problémáira, amivel az ügyfél megkeresett és ezt próbáld meg megoldani. Lehet könnyebb az aktuális trendet eladni, de ha ezzel nem tudod megoldani a problémát, az egy bukta projekt lesz. 

12. Mindig prezentáld az ötleteidet

Bármilyen ütős a design amit készítesz, ez nem fogja eladni saját magát. Mindig indokold meg mit miért csináltál, amit többféle módon is tálalhatsz, de soha ne küldj az ügyfélnek önmagában egy sima designtervet. 

A megfelelő tálalás nem csak fél siker, de a szakértői státuszodat is emeli.

Az utolsó munkahelyemen a tulajdonos gyorsan rájött arra, hogy milyen a szakmai tudásom és hogy a feladataimat is megfelelő minőségben csinálom meg, így elég gyorsan szabad kezet adott a munkámban. 

Az élet mégsem volt egyszerű, mert az egója is elég nagy volt és fenntartotta magának azt a jogot, hogy sokszor az olyan dolgokban is döntsön, amihez nem értett. 

Erre én bevezettem azt a módszert, hogy minden önálló feladatban hagytam egy jól látható hibát, amit kijavíthatott. Így megmaradt a tekintélye, a munka pedig mindig szakmai szempontok alapján készült el. 

A vicces az volt, hogy egy karácsonyi buli alkalmával egyszer azt mondta nekem “Köszi, hogy mindig hagysz egy kiskaput”

És akkor jöjjön a másik felkapott és kényes téma, az árazás. 

13. Ne dolgozz szerződés nélkül

Mindig legyen szerződésed az ügyféllel, amiben rögzítsd mit csinálsz, mikorra és mennyiért. A szerződés Téged is és az ügyfeledet is védi. 

14. Árazd be megfelelően a munkádat és a tudásodat

A design bár egy rendkívül fontos szolgáltatás a mai világban, nem könnyű beárazni. Kezdőként sokszor abba a hibába esünk, hogy nem merünk egy valós árat kérni a munkánkért, mert attól félünk, hogy így ügyfeleket veszítünk. 

Mutasd meg az ügyfeleidnek, hogy mit tudsz és mennyiért teszed azt, aminek során mindig azt az értéket próbáld megbecsülni, amit a munkáddal biztosítasz. 

15. Ne hagyd, hogy az ügyfél mondja meg az áraidat 

Kerüld el, hogy ár alatt kelljen dolgoznod, mert ez amellett, hogy csökkenti a bevételed, hosszú távon mindenkinek ártani fog. Te egyre frusztráltabb leszel, ami kihatással lesz a munkád minőségére, ami pedig az ügyfeleidnek lesz rossz. 

Ha valaki nem akarja megadni azt az árat, amit kérsz, engedd el.

16. Nézd meg, hogy az ügyfél készen áll-e a veled való munkára

Azt is meg kell nézni, hogy az ügyfél tisztában van-e az általad elvárt dolgokkal, árakkal, szükséges anyagok átadásával és a határidőkkel. Ezeket mindig rögzítsétek a szerződésben és ha valami nem világos, azt beszéljétek át. 

A végén pedig jöjjön még egy kis ügyfélkezelés és marketing

17. Mindig légy kedves az ügyféllel

Tudom, ez csak egy pontig működik és nem is kell a végtelenségig mindent lenyelni. De ha így teszel, az sokkal inkább eredményezhet egy jobb ügyfélélményt és egy hosszabb távú munkakapcsolatot. 

18. Tanulj meg nemet mondani 

Nem kell mindent elvállalni, amivel az ügyfeleket és a projekteket is megválogathatod. Ha valami nem szimpatikus (ügyfél, feladat, ár) akkor nyugodtan mondj nemet.

Ha így teszel, az azokat a “piros zászlókat” is kifejleszti benned, amik ezekre a rossz dolgokra figyelmeztetnek. 

19. Vezess blogot

Ne becsüld le ennek a hasznát, mivel ez még mindig a tartalommarketing egyik legerősebb eszköze. Amint csak módod van rá, indíts egy szakmai blogot és oszd meg a tudásod. Ez a brandedet és a szakértői státuszodat is erősíteni fogja.

+1 Tanulj marketinget

És nem csak azért, mert nem igaz, hog a jó bornak nem kell a cégér. Lehetsz Te a világ legjobb dizájnere, de ha nem marketingezel a legismeretlenebb és legcsóróbb is Te leszel. 

A jó marketing nem csak pozícionál Téged és az áraidat, hanem a folyamatos és jó ügyfelek megszerzésében is segíthet.