Kreatív Hétindító

#33 Erre figyelj weboldal készítésnél, vagy újratervezésnél

Ha van weboldalad eljön az idő, amikor ezt egy kicsit újra kellene gondolni, ha nincs, akkor pedig még nehezebb a dolgod. Van ugyanis egy csomó dolog, amit nem feltétlenül fogsz hallani azoktól, akik weboldal készítéssel foglalkoznak.

Ezért gondoltam jó lenne, ha összeszednék Neked pár olyan gondolatot, ami segíthet. És amiben nem azokról a dolgokról beszélek, amiről mindenki más. 

Azt szerintem hagyhatjuk is, hogy mindenkinek szüksége van weboldalra. Iparágtól és tevékenységtől függetlenül. 

És ha erre azt mondod, hogy “Márpedig nekem nem, mert rengeteg munkám van ajánlásokból” az szuper. 

De tudd, hogy Te vagy a 0,5% szerencsés, ami nem jellemző a többiekre. És ha nem lépsz, a versenytársaid úgy fognak elmenni melletted, hogy észre sem veszed. 

Példa: Nemrég készítettem egy autószerviznek új oldalt. Az adott családi vállalkozás egy szerviz és hatósági vizsgaközpont is, aminek egyébként folyamatos volt a munka ellátottsága. 

Az oldalba beletettünk egy online időpontfoglaló rendszert a műszaki vizsgára, aminek az eredményeképpen megháromszorozódott a vizsgabázis kihasználtsága és ez sokkal tervezhetőbbé is vált, mivel már nem ad-hoc módon történik a vizsgára jelentkezés.

Ja és a versenytársaknál senkinél nem volt ilyen lehetőség. 

Ha a webesed arra akar rávenni, hogy csináljatok új oldalt, ezt teljesen oké, a tudorok szerint ugyanis egy weboldal átlagos élettartama 2,5 év.

Ha viszont csak azzal jön, hogy erre azért van szükség, mert ez a design már elavult és most ez a trendi, kezdj el gyanakodni.

Ugyanez a helyzet, ha új oldalt akarsz készíttetni. Ha csak annyit kérdez, hogy milyen oldalakat szeretnél és azokon mi legyen, akkor valószínűleg egy kivitelezővel állsz szemben, aki pöpecül megcsinálja amit mondasz neki, de semmit nem fog stratégiában hozzátenni az oldaladhoz. 

Erre Te, mivel itt már olvastad ezeket a tudnivalókat gyanakodni kezdesz és keresel egy marketing stratégát. 

Aki megvizsgálja a folyamataidat, majd meg is mondja a tutit. Csak éppen megcsinálni nem tudja. 

Ezért szajkózom én mindig azt, hogy hiába foglalkozol “csak” weboldalak készítésével, ha nem értesz a marketinghez, nem sokra mész. 

Ha viszont igen, Te lehetsz a harmadik típus, aki a megoldást jelenti egy vállalkozásnak. 

A másik gyakori hiba amit tapasztalok, hogy a weboldal készítést sokan egy kipipálandó feladatnak tartják és így is kezelik. 

Egy weboldalnak három dolgot kell tudni. Szándékosan nem írtam hogy “jó weboldalnak”, mert mindegyiknek ilyennek kellene lennie. 

  • Profin be kell mutatni a cuccodat vagy a szolgáltatásodat
  • Képesnek kell lenni értékesítenie, vagy valamilyen olyan konverzióra, ami az értékesítéshez vezet
  • Edukálni kell a piacot, magyarul folyamatosan válaszokat kell adnia a célközönség felmerülő kérdéseire

A legnagyobb baj pedig az, hogy a vállalkozás azokra az alap kérdésekre sem tud választ adni, amelyek ahhoz szükségesek, ami alapján már fel lehet építeni egy ilyen oldalt. 

Ezek pl. a Kinek akarsz eladni? Mi az Ő legnagyobb problémája, amire megoldást kínálsz? Mitől vagy Te különleges, vagyis miért válasszalak Téged?

Ajánlom figyelmedbe Gál Kristóf (Klikkmarketing) K8 módszertanát, ami nagyon szépen összefoglalja ezeket a lépéseket.

A következő kihívás, amivel ezek után találkozol, az a technológia. A milyen rendszert válasszak, mi a legjobb nekem kérdésköre. 

Weboldal készítéshez vállalkozóként kevés ember ért, ezért itt nagyrészt arra hagyatkozol, amit valahol hallottál.

A fejlesztőkről hallottad, hogy drágák, a WordPress-ről meg azt, hogy szar. Amit leggyakrabban a fejlesztők hangoztatnak 😀

Akkor most mi legyen? Válassz egy drága és hosszú egyedi fejlesztést, vagy egy kész rendszert, amiről meg mindent mondanak?

A megoldás tök egyszerű, ne műszaki, hanem design (tervezési) problémaként kezeld a kérdést.  

Tételezzük fel, szükséged van egy webshop jellegű oldalra, ahol csak egy terméket vagy szolgáltatást értékesítesz. Alapvető, hogy keresel egy fejlesztőt, aki lefejleszti neked a webshop motort az oldalad mögé, hogy tudj értékesíteni. 

Pengén működik, igaz a design csapnivaló, de legalább jó drága volt. 

Áááá… mégse, inkább megbízol egy webest, aki WordPress alapra felhúz egy Woocommerce webshop bővítményt. Ez is működik és szebben is néz ki, csak éppen nincs semmi stratégia mögötte és a biztonsága is csapnivaló.

Pedig Te csak egy hatékony webshop jellegű oldalt szeretnél, nem egy több ezer termékes webáruházat. 

De mitől lesz hatékony egy ilyen oldal? 

  • Legyen sok látogató. És ha az alapokat megcsináltad, akkor azt is hozzáteszed, hogy releváns látogató, akit érdekel a cucc
  • Legyen sok vásárló. Ne csak nézelődjenek, de vegyenek is valamit és mindezt lehetőleg gyakran
  • Működjön jól a webshop. Szolgálja ki a vevőket, lehetőleg minél kevesebb problémával

Ha Te is valami hasonló sorrendet mondanál, akkor figyeld meg, hogy csak a harmadik pont műszaki jellegű. Ami emellett egy olyan alap követelmény, ami ha nincs meg, neki se állj.

Egyedi fejlesztésre egyébként szerintem csak a nagy cégeknek van szükségük (és büdzséjük), illetve azoknak, akiknek a cucca valamilyen nagyon speciális folyamatot igényel. 

Ha a WordPress-t nézem, akkor pedig az a véleményem, hogyha az Amerikai Fehér háznak, a Vouge-nak, vagy a Rolling Stones-nak megfelel, akkor nekem és neked is jó lesz. 

A negatív bullshitekhez pedig csak annyit, hogy én is használok hozzá egy csomó prémium bővítményt, amivel kimaxolom a biztonságot, a weboldal gyorsítást és a SEO-t, illetve integrálni tudok bele olyan összetevőket, mint egy tanfolyami rendszer, egy értékesítési tölcsér, vagy egy komplett webshop.

Marad tehát az első két pont, ami sokkal inkább tervezési és marketing folyamat.

Egy weboldal tervezésnek, vagy újra tervezésnek én ezért mindig így állok neki. 

Első az igényfelmérés, aminek során nem csak azt szeretném megtudni, hogy milyen oldalakat szeretnél és ezen milyen tartalom legyen, mivel akkor én is csak egy kivitelező lennék. 

Meg akarom ismerni az üzleti céljaidat, a bizniszed kapcsán felmerülő ügyfél igényeket, a célközönségedet és a marketing folyamataidat is.

Emiatt aztán legtöbbször én fogok javasolni egy tartalmi és szerkezeti kialakítást, illetve az ezekhez szükséges háttér folyamatok kiépítését.

A második a kutatás, mivel kiemelten fontos, hogy a vevőknek tervezünk, nem pedig magunknak, vagy a megbízó cégnek. 

Ennek során azokat a vevői igényeket kell megtalálni, amik ténylegesen nekik fontosak, nem pedig mi gondoljuk azt, hogy fontos a vevőknek. Nagyon gyakori ugyanis, hogy a kettő köszönő viszonyban sincs egymással.

Én ehhez mindig hozzáveszem még a konkurencia vizsgálatát is, aminél igyekszem megtalálni a relatív konkurenseket is. 

A konkurencia ugyanis nem csak a közvetlen piaci versenytársaidból állhat, hanem sok egyéb szereplőt is magába foglalhat. 

Tételezzük fel, hogy egy ebéd bisztrót üzemeltetsz, ahol azokat az irodai dolgozókat vagy középvezetőket célzod, akiknek van ebédidejük. 

Nekik egy gyors megoldást kínálsz az ebédjükhöz, ami gyorsan elérhető és könnyen fogyasztható, de mégis jó minőségű.

A Te konkurenciád ezért nem csak a többi ebédelős hely lesz, hanem versenyezned kell a Pizza Forte pizzaszeletével és a benzinkutakon kapható csomagolt szendvicsekkel is. 

A következő lépés a szerkezeti kialakítás (UX) megtervezése, ami magába foglalja a vevői útvonalak tervezését és az egyes oldalak és funkciók kapcsolatainak kialakítását.

A főbb szempontok itt az egyszerű használhatóság, a marketing folyamatok logikai felépítése és az ezekhez szükséges fejlesztési lépések. 

Ezután jön a megjelenés (UI) tervezése, ami ugyanolyan fontos, mint az összes többi lépés. A fejlesztőkkel itt lehet alászaladni, mivel a műszaki beállítottságú szakiknak általában ez nem olyan fontos. 

A végén pedig jön a tényleges fejlesztés, majd a tesztelés, amit szintén ne hagyj ki a folyamatból. 

Az említett szerviz oldalnál pl. a tesztszakaszban rájöttünk, hogy ha az ügyfél reggel 8-kor befoglalja az aznapi legkorábbi időpontot, az boríthat mindent, mivel a helyszínen is lehet foglalni. 

Emiatt az online foglalások időpontját úgy állítottuk be, hogy azt mindig csak a következő nap időpontjaira lehessen megtenni.

A végén pedig nézzünk meg néhány olyan indokot, ami miatt érdemes egy webhely újratervezésbe belevágni. 

Itt fontosnak tartom, hogy az „újratervezés” nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden egyes grafikai elemet meg kell változtatni. Akkor jó, ha az újratervezés csak olyan funkcionális módosításokat jelent, amik elősegítik a webhely jobb működését és segítenek elérni a marketing céljait.

Természetesen a design frissítése sem árt, de ami jól működik és bevált, azt mindig tartsd meg. 

Az okok pedig a következők lehetnek:

1) Nem hozza az eredményeket

Van egy szép weboldalad, ami működőképes és tökéletes kialakítású?

Fantasztikus! De ha nem értékesítesz vele semmit, akkor csak egy drága online névjegykártya. Ne felejtsd el, a webhelyed azért van, hogy építse az ügyfélbázisod és a látogatókat a konverzió felé terelje. 

2) Nem működik megfelelően

Magyarul zavaros a logikai felépítése, vagy nem reszponzív, vagy nehezen találhatók meg rajta a keresett infók. Vagy egyszerűen tele van felesleges tartalmakkal, amik ráadásul elég csúnyán vannak megjelenítve. 

A funkcionalitás nem csak a látogatók miatt fontos, de a keresők szempontjából is az egyik leginkább hangsúlyos tényező. 

3) Megváltoztak a marketing célok

Elértél arra pontra, ahol felismered, hogy a weboldalon milyen fontosak azok a háttérben futó marketing folyamatok, amik a vásárlókat és ezáltal a bevételedet jelentik. 

Ezért beépítenél egy Opt-in (feliratkozási) folyamatot, vagy a megrendelés mögé egy uspsell lehetőséget. Ezek csak úgy fognak működni, ha ezekhez alakítod az oldalad.

4) Egy jobb tartalmi stratégiát szeretnél

Elszántad magad a tartalom gyártásra és mondjuk rendszeresen blogolsz. Az átalakítás nem csak azért fontos ilyenkor, mert a tartalom marketinget is be kell illeszteni a folyamatok sorába, hanem azért is, mert ezek a tartalmak egy teljesen másfajta megjelenést igényelnek.

Biztosítani kell, hogy a cikkeid áttekinthető formában, kereshetően, csoportosítva és nem utolsó sorban megfelelően SEO-zva legyenek fenn az oldalon. 

5) A konkurencia valami váratlant húzott

Itt nem arról van szó, hogy a versenytársad valamit átalakított az oldalán és akkor Neked is egyből ezt kell tenned. Viszont ha valami olyat csinált, amivel mondjuk lenyom a keresési találatoknál, akkor azért nem árt elgondolkodni egy kicsit. 

Te hol tartasz ebben a folyamatban?

Örülnék ha megírnád a véleményedet és az észrevételeidet ezzel a témával kapcsolatban, vagy egyszerűen csak azt, hogy mi a Te legnagyobb kihívásod a weboldalad kialakítása vagy újratervezése kapcsán.