Tartalomírás a céges blogon – Hogyan csináljam?

Gergely György

|

2022.08.03.

Mindenki hallott már az úgynevezett tartalom marketingről és ilyenkor egyből beugranak a különféle szakmai blogok és a közösségi média felületek. Valószínűleg arról is hallottál már, hogy ha tartalmat gyártasz, vagy blogolsz az hosszú távon milyen jól működik. Ez kétségkívül így van és egészen addig, amíg neki nem állunk egyszerűnek is tűnik. Aztán jönnek a kérdések sorban, Hogyan? Kinek? Miről? Mennyit?

füzet tervezési grafikával

Pedig a tartalomírás tényleg nem annyira bonyolult dolog, főleg ha tudatosan, néhány alap dologra odafigyelve csinálod. És ami nagyon lényeges, csináld. De tényleg. Ha csak egy tanácsomat fogadod meg, legyen ez az egy az, kezdj el blogolni és tartalmat gyártani.

A tartalom marketing alap meghatározása egyébként valahogy így hangzik:

… egy marketing stratégia, amely értékes, releváns és következetes tartalmak létrehozására és terjesztésére koncentrál, hogy ezáltal egy világosan meghatározott célközönséget irányítson az oldalra, ezt a célközönséget megtartsa, majd a rendszeres látogatókból egyfajta nyereséges ügyfélaktivitást váltson ki.

Magyarul csak úgy tudsz új látogatókat magadhoz csábítani, ha tartalmat készítesz. Olyan tartalmat, amely elég érdekes és hasznos ahhoz, hogy a célközönséget bevonzza, megtartsa és hogy ezekből a későbbiekben vásárló is legyen. Ezért van az, hogy a tartalomírás egy hosszú távú stratégia, amely a célközönséggel való szoros kapcsolat kiépítésén alapul, magas színvonalú anyagokat biztosítva a számukra.

És ezzel vissza is kanyarodtunk az alap felvetéshez. Jó, de mit és kinek?

Mi a megoldás?

Amikor a célközönségedet, ezen belül is új látogatókat szeretnél elérni, akkor olyan tartalmakat kell létrehozod, ami akkor is érdekes lehet az olvasónak, ha még sohasem hallott rólad vagy a vállalkozásodról. Ezt marketinges körökben úgy nevezik, hogy a látogatók problématudatára kell fókuszálnod. Olyan tartalmakat készíteni és azokat a témaköröket feldolgozni, ami megoldást jelenthet a látogatóid számára. Még akkor is, ha nem feltétlenül vannak tudatában annak, hogy ez a probléma őket is érinti. El kell ültetni a fejükben a gondolatot, vagy felhívni a figyelmüket valamire, amire máris megoldást kínálsz.

Ha például valamilyen egészséges élelmiszert árulsz, írj arról, hogy milyen káros hatásai vannak a hagyományos, cukorral teletömött élelmiszereknek. De a saját témánknál maradva, ha weboldalakat készítesz írj arról, mire kell figyelni egy oldal létrehozásánál, milyen kritériumai vannak egy jól teljesítő oldalnak. Miért nem elég, amit sok induló vállalkozás gondol, hogy “Elég ha csak fenn vagyunk a neten…”. Ezzel nem csak a problémára világítasz rá, hanem egyből a lehetséges megoldást is szállítod, és nem utolsó sorban egy szakértői imázs kialakítását is elkezdheted..

Néhány hasznos tipp

Mint minden más, a tartalomgyártás is csak akkor fog működni, ha megtervezed. Legalább középtávra. És még mielőtt csalódottan hagynád az egészet a fenébe, gondold végig, mit is kell csinálnod ehhez?

Egyszerűen csak írj le néhány fontos pontot és határozd meg, mi tartozik ezekhez.

  1. Mi a cél? Mit szeretnél elérni a tartalom marketing segítségével? Mondjuk fél év alatt hány visszatérő olvasót szeretnél, és nekik milyen ajánlatod lesz.
  2. Ki a célcsoportod? Ezt minél jobban ismered, annál sikeresebben tudsz célozni.
  3. Milyen gyakran posztolj és milyen hosszú poszt a megfelelő? Van aki a mennyiségre esküszik ezért többször jelentet meg rövid kis bejegyzéseket. Szerintem egy jó poszt rendesen kidolgozott és körüljárja az adott témát, 5-7 perc alatt elolvasható és tömören érthetően van megírva. És ezekből nem feltétlenül kell (nem is lehet, ha nemcsak ezzel foglalkozol) két naponta kitenni újat.

Írj a termékedről, szolgáltatásodról

A blogolásnak például lehet ez az alapja, hiszen ezek a vállalkozásod alapja is. Próbáld meg a termékedet vagy szolgáltatásodat egy kicsit más szemszögből bemutatni. De ne mindig csak a cuccodról, hanem annak esetleges használatáról, vagy a szolgáltatásod előnyeiről is írj. Használhatsz itt akár rövid videókat (time-lapse) vagy infógrafikákat is. Ez bár feszegeti a határokat, ha jól csinálod nem tűnik feltétlenül reklámnak és eladás szagúnak, így kitűnik abból a hatalmas reklámzajból, amely körülvesz bennünket.

Keresd meg a szolgáltatásoddal kapcsolatos olyan problémákat, amelyeket feldolgozva nemcsak szakértőnek tűnsz az olvasóidnak, de még azelőtt mutatsz rá egy problémára, mielőtt az olvasóban tudatosulna, hogy ez bizony az Ő problémája is.

Pl. írj arról, hogy a kisvállalkozások majdnem felének még mindig nincs weboldala. És miért hibás az a feltételezés, hogy ha egy weboldalt felteszünk a webre az már elég is. Fejtsd ki, hogy milyen jó, ha van ez mellé egy egységes arculati megjelenés is. Nem kell arculati kézikönyvvel riogatni a kisvállalkozót, de egy jó logó, egy névjegy, és egy árajánlat sablonra már fogékony lesz, főleg ha rávezeted, hogy ezzel a pár aprósággal nagyban növelheti a bizalmat a vállalkozása felé. Vagy állíts össze egy checklistát arról, milyen pontokat kell átgondolni és eldönteni azelőtt, mielőtt akár egy egyszerű bemutatkozó weboldalt is elkészíttetnénk.

Mi kell a jó tartalomgyártáshoz?

Találj időt a blogolásra

A tartalomírás (feltéve, hogy te vagy az, aki az írást végzi) sok energiát igényelhet – különösen akkor, ha jól akarsz írni. A legjobb mód arra, hogy időt találjunk az blogírásra az, hogy minden témaprojektet apró feladatokra bontunk. Meghatározod, hogy mondjuk hétfőnként új blogbejegyzést jelentesz meg. Gyűjtöttél már néhány ötletet, amiket kidolgozhatsz, kiválasztod a megfelelőt, majd a készülő blogbejegyzést lebontod ezekre a lépésekre (nem feltétlenül mindig ebben a sorrendben).

  • Kutatás
  • Vázlat
  • Vázlat kibővítése
  • Átírni és befejezni a posztot
  • Főcím
  • SEO ellenőrzés
  • Végleges szerkesztés, javítás
  • Kiemelt kép és a bejegyzés képeinek kiválasztása (opcionális)

Tehát, van egy ötleted, amihez írtál már 2-3 sort mikor lejegyezted és amihez szerencsés esetben van pár blogbejegyzés vagy írás is, aminek a linkjét szintén mellé csatoltad. Szánj rá egy órát arra, hogy ezeket elolvasd, értelmezd, és egy kicsit jegyzetelj. A következő nap, vagy következő alkalommal írj egy nagyon alap vázlatot a kutatás alapján. Aztán szánj egy órát a vázlat kibővítésére, emeld ki melyek a fontos mondanivalók és részek a blogbejegyzésben. A harmadik nap további egy órája után elvileg egy jó erős váznak és némi szövegnek kész kell lennie. Ezután megírod a blogbejegyzést, megtervezed a képek helyét, ezeket esetenként kiválasztod vagy elkészíted. Még nem posztolsz, ugyanis ha nagyon profi szeretnél lenni ellenőrzöd SEO szempontból is, hogy a megfelelő keresőszavak, kifejezések megvannak-e a szövegben. Átolvasod az egészet, kijavítod helyesírásilag is, elhelyezed a képeket és ha még nincs, kitalálsz az egésznek egy figyelemfelkeltő címet.

Ez azért működik, mert megfelelő időt hagysz az egyes részfeladatokra és míg mást csinálsz az agyad addig is foglalkozik a problémával. A másik fontos dolog pedig, hogy az elkészült tartalom újra és újra olvasva, tovább bővítve sokkal inkább összeáll egésszé, mivel van idő és lehetőség a módosításokra.

Egy jó eszköz az ötletek gyűjtéséhez (és a feladatokhoz)

Létezik többféle projektmenedzsment szoftver is, amelyek ingyenesen elérhetők és nagyon jól használhatók az ötletek gyűjtéséhez, vagy akár a tartalomírás feladatainak nyomon követéséhez. Biztosan te is hallottál már a Trello alkalmazásról, amely ezek közül talán a legismertebb. (sőt lehet, hogy már használod is). Ugyanilyen jó cucc a ClickUp, az Asana, vagy a Notion.

Ha még nem használod egyiket sem, javaslom kezd el valamelyiket, mivel nagy segítség lehet a mindennapi munkában. A Trello, -és ez igaz a többi felsorolt alkalmazásra is, tulajdonképpen egy online feladatszervező, amelyet a tévhitekkel ellentétben nem csak projekt menedzserek használhatnak. A weboldal és a hozzá tartozó applikáció segítségével könnyen és átlátható módon tudod rendszerezni a feladataidat, amelyekhez akár időpontokat vagy határidőket is tudsz társítani. A projekteket készítheted magad is, illetve más felhasználókat is hozzáadhatsz, így akár többen is dolgozhattok rajta. Emellett az adott feladathoz tartozó összes információt, fájlt, képet, linket egy helyen tudod kezelni. Ja és nem utolsó sorban egy rövid regisztráció után az ingyenes verzió is kitűnően használható a mindennapi munkában.

A felépítése nagyon egyszerű, a különféle feladatoknak hozz létre csoportokat, amelyekhez rendelhetsz táblákat. A táblákon belül létrehozhatsz úgynevezett feladatlistákat, amiket az úgynevezett kártyákkal lehet jelölni. Ezekhez a kártyákhoz azután részekre bonthatjuk a feladatokat. A kártyák címkézhetők, a címkék színezhetők és elnevezhetők, ezáltal a tábláink átláthatóbbá válnak. A feladatokhoz mellékleteket is tudunk csatolni, a kész kártyákat mozgathatjuk, másolhatjuk, belehelyezhetjük más munkafolyamatokba. Azt már nem is mondom mivel alap, hogy a Trello szinkronizál egymással a mobilon és a webes alkalmazáson.

A négy felsorolt alkalmazás közül én már mindegyiket kipróbáltam és nekem a személyes kedvencem a Notion lett. Ezt egyébként úgy is szokták emlegetni, hogy egy második agy. Ez az app a végletekig testre szabható, és ha hozzám hasonlóan ismered és szereted az adatbázisokat, akkor imádni fogod. (ha nem akkor is). Nagyonjól használható munka és feladatszervezésre, de én sokszor a fejlesztéseket is itt dokumentálom. Sőt a tartalomírás és a Social média posztok ötleteit, de sokszor ezek kidolgozott verzióit is a programban rendszerezem.

Összegzés

Igazából ha mindezeket végiggondolod és kipróbálod rájöhetsz arra, hogy nincs titok. A tartalomgyártás és a blogolás van akinek nehezebben megy, van akinek könnyebben. Mint minden más az életben. Viszont egy kis rendszerességgel, tudatos munkával és az időközben kialakuló kis rutinnal könnyebb lesz jó tartalmakat előállítani. Kezeld ezt is egy feladatként, állj hozzá kellő nyitottsággal és minél kevesebb görcsöléssel. És ne felejtsd el, hogy a tartalommarketing egy hosszabb távon megtérülő befektetés.

Ez is érdekelhet

Minden vélemény számít

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.