Portfólió oldal – hogyan csináld kezdőként

Gergely György

Szabadúszóként fontos, hogy a versenytársaidtól megkülönböztesd magad. Ennek az egyik kézenfekvő formája egy portfólió oldal létrehozása. Megmutatom mire figyelj, ha egy ilyet szeretnél készíteni.

Ha valamilyen kreatív szakmában dolgozol, egyértelmű választás lehet a munkáid bemutatására egy portfólió oldal, -“Hiszen csak így kaphatok munkát“, hallani ezt oly sokszor. A másik, hogy megpróbálhatod elmagyarázni az ügyfeleknek, Te milyen kreatív és sokoldalú vagy, és egyébként is milyen jó veled dolgozni, de mindenki ezt mondja. Ezért ne csak mondd, hanem mutasd is meg, mivel pont ez a portfólió lényege.

Aztán hogy milyen legyen ez a portfólió oldal, azt már több minden befolyásolhatja és lehet, hogy nem is az a klasszikus megoldás a legjobb neked, amire először gondolnál. A portfóliódnak ugyanis egyetlen célt kell szolgálni, – és ha most azt mondtad, hogy “megmutatni milyen szép dolgokat készítettem“, – akkor nem jól gondolod.

A portfóliódnak az egyetlen és legfontosabb célja, hogy fizető ügyfeleket szerezzen. Hogyan? A következő két dologgal:

  1. Mutasson be egy egyértelmű és kiemelkedő értékajánlatot
  2. Mutassa meg, hogy ezt képes vagy megvalósítani

Mielőtt azonban ezt megmutatnám, nézzük meg a kezdők két leggyakoribb dilemmáját. Egész pontosan hogy milyen portfóliót készítsen magának és ebbe milyen munkákat mutasson meg, mikor még egyáltalán nem, vagy alig egy-két ügyfele volt csak.

Mit mutassak meg?

A két felvetődött probléma közül ez utóbbira egyszerűbb a megoldás. Készíts fiktív munkákat, amiken keresztül szépen meg tudod mutatni a tudásodat. A leendő ügyfeleid nagyrészt úgyis a közzétett munkáid minőségét fogják nézni, nem pedig azt, hogy ki volt annak a megrendelője. A közönségednek legtöbbször úgyis az a legfontosabb, hogy milyen minőségben, határidőkkel vagy áron fogod a problémáját megoldani. Ez alól kivétel lehet egy szűk réteg, akinek kifejezetten fontos lehet, ha előttük nagy nevű cégekkel is dolgoztál már együtt. De ők meg úgyis inkább az ügynökségeket keresik, nem pedig egy szabadúszót.

Az ilyen fiktív projektekhez készíthetsz weboldalterveket, logókat, reklámgrafikákat, vagy nyomdai anyagokat, ez mindig attól függ, hogy mi a fő profilod. Sőt hozzányúlhatsz híres márkák logóihoz vagy weboldalihoz is egy “redesign” keretében. Ha viszont ilyen munkát csinálsz, ebben az esetben mindig tüntesd fel, hogy ez egy koncepció munka.

Az ilyen fiktív munkáknál mindig figyelj arra is, hogy a felhasznált anyagokat és képeket valóban használhatod-e. Vannak ehhez nagyon jó ingyenes fotó és videó lelőhelyek, ahonnan a letöltött anyagokat bátran használhatod még kereskedelmi célokra is. Ilyenek például az

Unsplash stock oldal elölnézete
az Unsplash oldaláról jó minőségű képeket tölthetsz le egy csomó különféle témakörben

Hol mutassam meg?

Erre már sokkal nehezebb egyértelműen válaszolni, mivel itt elég sok a befolyásoló tényező. A portfóliódat több helyen és többféle formában is bemutathatod, kezdve a közösségi média felületektől a különféle kreatívok megosztására szolgáló oldalakig, mint például a Dribbble vagy a Behance. Vagy készíthetsz saját portfólió oldalt is, aminél teljes mértékben a tiéd az irányítás.

A következőkben megnézzük, mire figyelj ha az egyik, vagy a másik lehetőséget választod.

Közösségi média felületek

A munkáid bemutatásának egyik helye lehet a különféle közösségi média felületek, a Facebook, az Instagram, vagy a Pinterest használata. Ezeknek az egyik legnagyobb előnye, hogy ingyenesek (bizonyos szintig), illetve sok azonos érdeklődésű embert is elérhetsz a munkáiddal. A másik előny, hogy tervezőként ezeken a felületeken szinte kötelező jelen lenni, tudod, “ha nincs kiposztolva akkor meg se történt”, és így ennek is eleget teszel.

Azt azért vedd számításba, hogy a Facebook és az Instagram az organikus, magyarul nem fizetett eléréseket már szinte lenullázta és így nem biztos, hogy sok embert elérsz a munkáiddal. Arra is figyelj, hogy ezeken a felületeken különböző bejegyzés típusok működnek, és nem is biztos, hogy mindegyiken jelen kell lenned. A legjobb, ha készítesz egy bejegyzés tervet, amit beillesztesz a marketing tervedbe és csak ott leszel jelen, ahol ezt akár napi szinten, aktívan meg tudod tenni.

Vedd számításba azt is, hogy ezekre az oldalakra még mindig szórakozni járnak az emberek, és így nem feltétlenül ez a legjobb hely a célközönséged megszólítására.

Gyűjtőoldalak

A Dribbble vagy a Behance oldalain létrehozható egy saját portfólió oldal, és a projektjeidet tényleg látványosan, kreatív módon tudod megmutatni a közönségnek. Ezt azonban csak akkor javaslom, ha már egy profi szintet elértél.

Kezdőként itt valószínűleg nem nagyon fogsz ügyfelet találni, esetleg csak egy nagyobb nemzetközi ügynökség találhat rád. Az erős nemzetközi mezőnyt tekintve borítékolható, hogy ebből nagyon kis eséllyel lehet megrendelés, úgyhogy itt jobbára csak a szakmának fogod megmutatni mire vagy képes. Ez pedig kezdőként nem a legjobb opció, hiszen neked fizető ügyfelek kellenek.

Saját portfólió oldal

Tervezőként ez az, ami a leginkább javasolt és ennek számtalan oka van. Ha webes tervező vagy, akkor meg kötelező is. Az első gondolat, ami pedig az elkészítéskor felmerül, hogy -“Tegyünk fel minden munkát, lehetőleg minél többet, mert majd ebből mindenki meglássa” 🙂

Gondolom ebből már rájöttél, hogy nem ez a legjobb út.

A saját webhely előnye, hogy 100%-ban a Te tulajdonod. Te szabályozhatod mit jelenítesz meg, hogy ez hogyan jelenjen meg, és hogy az ügyfeleid hogyan léphetnek kapcsolatba Veled. Az olyan platformok, mint az Instagram, a Dribble vagy a Behance nem a te tulajdonodban vannak, ami azt jelenti, hogy bármikor módosíthatják a szabályokat, elvágva Téged az ügyfelektől. Célszerű ezeket inkább egy olyan csatornaként használni, amin keresztül az ügyfeleket a saját webhelyedre irányítod, és ahol már Te szabhatod meg a felhasználó útvonalát.

‍Hogyan tervezd meg a portfóliódat?

Látni fogod, hogy nem csak szabadúszóként, de webes tervezőként is el kell sajátítanod egy nagyon erős marketing szemléletet. Hiszen az ügyfeleidnek akkor tudod a legjobb szolgáltatást nyújtani, ha nemcsak egy szép, de üzleti szempontból is sikeres oldalt tervezel. Akkor miért tekintenél máshogy a saját portfólió oldaladra?

Az igazság az, hogy legtöbbször a tervezési készségeid és tapasztalatod önmagukban nem elég egyediek ahhoz, hogy kitűnj a versenytársak közül. Még akkor sem, ha a munkád hibátlan és jó visszajelzéseid is vannak. Úgy kell pozícionálnod magad, hogy Te legyél a megoldás az ügyfél problémájára, ne csak egy megoldás legyél a sok közül.

Mutasd meg a specializációdat, vagy az egyedi stílusodat

Van egy sajátos tervezési stílusod, amiben szeretsz dolgozni? Tegyük fel például, hogy szeretsz színes, élénk és játékos webhelyeket készíteni. A portfólió oldalad megtervezésével és ennek a hangsúlyozásával több olyan ügyfelet vonzhatsz be, akiknek az üzletük egybevág ezzel a stílussal, vagy ilyet keresnek. Ilyenkor azt vedd figyelembe, hogy valószínűleg néhány olyan potenciális ügyfelet viszont kizársz, akik mondjuk a letisztult, egyszerűbb megjelenést részesítik előnyben. Ettől azonban ne félj, mivel dönthetsz úgy is, hogy ez rendben van, mert számodra nem ők az ideális ügyfelek. A kezdők másik gyakori hibája, hogyha megkérdezik őket, kinek akarnak eladni, a válasz az, hogy -“mindenkinek.” Pedig ha pontos célzással keresel, kevesebb ügyfeled nem lesz, viszont sokkal minőségibb ügyfélkörrel dolgozhatsz együtt.

Gondolj csak bele, egy olyan portfólió ami letisztult és egyszerű, általában nagyon szép megjelenésű, de mégsem tükrözi azt a sokszínűséget, ami valójában megvan a tervezőben. Az ilyen portfólió általában nagyon professzionális, de nem biztos, hogy emlékezetes is. Ez a fajta megjelenés akkor működhet, ha a tervező valamilyen más módon is kiemelkedő, például olyan egyéb skillekkel rendelkezik, amik sokat hozzáadnak a terveihez.

Ueno portfólió weboldal elölnézete
Az Ueno portfólió oldala jó példa az egyedi kialakításra

Készíts egy nagyszerű értékajánlatot

A szabadúszó webdesignerként való megkülönböztetés egyik legjobb módja egy erős és egyedi értékajánlat létrehozása. Ez az értékajánlat nemcsak a portfólió oldalak sajátossága, hanem minden webhely elsődleges eleme kell hogy legyen.

Az erős értékajánlat a következő pár dologra ad választ: Kik az ideális ügyfeleid? Milyen problémáik vannak, és hogyan oldod meg a ezeket? És végül hogyan fog kinézni a végeredmény.

Ennek az értékajánlatnak kell szerepelni a weboldalad legelején, hogy a látogatók rögtön ezzel találkozzanak.

Mit érdemes beletenni a portfólióba?

Függetlenül attól hogy éppen áttervezed a portfóliódat, vagy egy teljesen újat hozol létre, itt van néhány olyan tipp, ami segíthet a kialakításban.

5-6 projekttel kezdj

Csábító lehet, hogy minden olyan dolgot betegyél a portfóliódba, amit valaha terveztél és készítettél, de ez egy óriási hiba a kezdők részéről. Nem a mennyiség fog “eladni”, ellenben nagyon fontos a minőség. Sokkal jobb módszer, ha gondosan összeválogatod a projekteket, és tényleg csak a pár legjobb munkádat mutatod meg. 

Ne felejtsd el, csak annyira vagy jó, mint a leggyengébb projekted. 🙂

Összpontosíts 5–6 projekt bemutatására és szánj időt a projekt mögött meghúzódó történet megalkotására is. Az emberek imádják a sztorikat és ezen keresztül megmutathatod, hogyan fejlődtél és hogyan irányítottad a tervezési döntéseket, vagy éppen mik voltak a legfontosabb tanulságok a munka során.

Tervezd meg a kezdőlapot

Miután kiválasztottad a munkákat, tervezd meg a kezdőlapot. Ez ugyanolyan fontos, mint egy könyvborító, amit mindenki lát, mielőtt elolvasná a könyvet. Ez mindenképpen olyan legyen, hogy felkeltse a figyelmet, és a látogatók tovább böngésszék az oldaladat. 

A legtöbb portfólió oldal hasonló sablont követ. Van egy navigációs rendszere, amely az alapvető linkeket tartalmazza a Névjegy és a Kapcsolat oldalakra, aztán az első fele általában valamilyen félkövér címsorral bemutatja, hogy ki vagy és mit csinálsz. Sokkal jobb megoldás, ha ez a bevezető nem Rólad, hanem az ügyfélről, vagy az ügyfél problémájáról és a Te megoldásodról szól.  

Tipp: szánjon időt arra, hogy összeállítson egy hangulattáblát inspiráló grafikai és felhasználói felület tervezési példákból. Ha már rendelkezik egy hangulattáblával azokról a dolgokról, amelyeket szeret, akkor jobban fog tudni, hogyan fordíthatja le ezt a portfólió webhelyére.

Összegzés

Egy jó szabadúszó portfólió felépítése egyáltalán nem egyszerű, de hihetetlen előnyt jelenthet a számodra marketing szempontból. A jó portfóliók nem mindennapiak… és soha nincsenek készen. Sőt, nemcsak készen nem lesznek, de ez lesz az a munka, amivel elégedett sem leszel soha. Ha viszont követed azokat a tanácsokat, amiket ebben az útmutatóban elmondtam, könnyen lehet egy olyan portfóliód, ami a potenciális ügyfeleket valós ügyfelekké alakítja.

Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.