Egy jól megtervezett és átgondolt stratégia mentén kialakított weboldal óriási értéket képvisel egy vállalkozás számára. A legtöbbször ugyanis ez az első találkozási pont a lehetséges vásárló és a vállalkozás között. A weboldal kialakítása, pl. a szabványos kódolás és a reszponzív kialakítás a keresők szempontjából fontos. A könnyű használhatóság és a tetszetős kialakítás pedig a felhasználók körében jelenthet nagyobb konverziót. Az viszont, hogy ez mennyire marketing szolgáltatás, az attól függ, milyen nézőpontból vizsgáljuk.
A cégvezetők azzal nagyon is tisztában vannak, hogy a vállalkozásuk számára készített weboldalnak professzionálisan kell kinéznie, hiszen csak így lehet hatékonyan elérni az ügyfeleket az interneten. Az viszont már nem nyilvánvaló a számukra, hogy ez hogyan illeszkedik majd a cég marketing stratégiájába. Már ha egyáltalán van ilyen.
Webdizájnerként ezért tisztában kell lenned azzal is, hogy hogyan készíts olyan weboldalt, amely a magas minőség és a jó kinézet mellett támogatja az adott vállalkozás marketing céljait is. Plusz ha ezt meg tudod valósítani, ezzel pozícionálhatod a saját szolgáltatásodat is, egy magasabb szintre emelve azt.
Weboldal tervezés és a marketing szolgáltatás
A webdesign egy elég összetett folyamat, ezért egy jó webdizájner sokféle készséggel, úgynevezett skill-el rendelkezik. Több, különféle feladatot kell neki elvégezni, hiszen a megrendelés szinte soha nem csak egy weboldal megtervezésére korlátozódik. Foglalkozni kell a vizuális megjelenés mellett a színekkel, a tipográfiával és gyakran a tartalmi elemekkel is. Néha pedig olyan speciális feladatokat is el kell végezni, mint a keresőoptimalizálás (SEO), vagy a szövegírás, amik már szorosabban kapcsolódnak a marketing szolgáltatáshoz.
Manapság sok webdizájner egyben a weboldal készítője, kivitelezője is, köszönhetően a kód nélküli webhelykészítőknek, mint pl. a WordPress, ami megint csak plusz képességek elsajátítását igényli.
Mi a marketing?
A marketing egy sokkal szélesebb terület, ami tulajdonképpen egy vállalkozás szolgáltatásainak vagy termékeinek népszerűsítését jelenti.
„A marketing nem más, mint az igazság izgalmasan tálalva” (Wolf Gábor, Marketing Commando)
A marketingnek rengeteg ága (típusa) létezik, amelyek közül többel találkozhattál már Te is.
- Fizetett hirdetések
- Közösségi média marketing
- E-mail marketing
- Inbound marketing
- SEO
A nagy marketing szolgáltatás halmazon belül pedig ezek a területek olyan összetettek, hogy sok marketinges választ valamilyen specializációt, mivel mindegyik területen szakértőnek lenni szinte lehetetlen. Nem beszélve arról, hogy a marketing is nagyon gyorsan fejlődik és az egyes területeken belül is lépést kell tartani a változásokkal.
A különféle kategóriákat megvizsgálva egyébként a webes tervezéshez leginkább illeszkedő marketing szolgáltatás az inbound marketing és a SEO.
Hogyan illeszkedik a weboldal tervezés a marketingtervbe?
A weboldal tervezés az Inbound marketing egyik formája. Ez egy olyan marketing tevékenységet jelent, ami az ügyfeleket vonzza a vállalkozáshoz. Például egy ügyfél egy kifejezésre keres a Google-on, és rákattint egy olyan keresési eredményre, amely egy blogcikkre viszi a vállalkozás webhelyén. Ilyenkor ha a látogató releváns és a számára értékes információkat kap, akkor egyből elkezd épülni egyfajta bizalom a vállalkozás felé és ez jó eséllyel a vásárlói döntéseknél is szerepet fog játszani.
A weboldal szerepe a vállalkozások esetében nagyon eltérő lehet. Például egy webáruház nagymértékben függ a webhelyétől, hogy bevételt termeljen, míg egy hagyományos vállalkozás inkább afféle virtuális névjegykártyaként használhatja a webhelyét, nem pedig egy közvetlen értékesítési csatornaként.
Ezért nagyon fontos a webtervezés folyamatában, hogy először megértsd az ügyfél üzleti céljait és az általános marketing vagy értékesítési stratégiáját.
Így illeszd a weboldal tervezést a marketing célokhoz
A webtervezés során általában két dologra kell koncentrálnunk, ha a marketingről van szó. Ezek a webhely forgalma és a konverzió.
Minden weboldalnak szüksége van ugyanis megfelelő mennyiségű látogatóra, hogy a konverziós céljait teljesíteni tudja. Ezek a célok különbözőek lehetnek, webshopok esetén például a látogatókat igyekszünk vásárlókká konvertálni. Egy szolgáltatás esetében pedig konverziós cél lehet az ingyenes tartalmak megosztásával egyfajta szakértői státuszt megszerezni, ami növeli a bizalmat és az ajánlatkérések vagy a megbízások számát.
Forgalom növelés és konverzió
Webtervezőként a megfelelő mennyiségű forgalom és a konverziós számok növelésének érdekében minden esetben meg kell tenned néhány dolgot. Ezek viszont általában új készségek elsajátítását is megkövetelik. Ezek az úgynevezett forgalom növelő eszközök a következők:
- SEO. A keresőoptimalizálás segítségével organikusan (azaz fizetett hirdetések nélkül) lehet növelni egy webhely forgalmát, ilyenkor ugyanis a keresők a találati lista elején jelenítik meg a tartalmainkat.
- Közösségi Média. Ha a vállalkozás rendszeresen készít értékes tartalmakat, pl. blogcikkeket, YouTube videókat, ezeknek nemcsak könnyen megoszthatónak, de újrahasznosíthatónak is kell lenniük.
- Fizetett reklám. Ma már sajnos fizetett hirdetések nélkül szinte lehetetlen egy vállalkozásnak boldogulni, mivel a fizetett hirdetések nagyszerűen kiegészítik a SEO-t a forgalom növelése érdekében. Ehhez viszont értened kell a Google Adwords vagy a Facebook hirdetéskezelők használatához és működéséhez.
Ha ezeket a készségeket túl nehéznek találod elsajátítani, akkor mindenképpen fontold meg ezekhez a területekhez egy alvállalkozó bevonását. Ezek ugyanis szorosan hozzátartoznak a webes tervezéshez és a webhelyek kialakításához.
Konverziónövelés a webhely eszközeivel
A másik terület pedig a weboldalak konverziónövelő funkcióinak a létrehozása. Ha ugyanis a megrendelő nem tud vagy akar drága hirdetésekért és hónapokig tartó SEO folyamatokért fizetni, akkor olyan eszközöket kell tervezni az oldalhoz, amelyek közvetett módon növelhetik a konverziót.
Ezek lehetnek például a
- Kapcsolatfelvételi űrlapok
- Feliratkozás hírlevélre
- Ajánlatkérő űrlapok
- Jelentkezés ingyenes webinárra
- Blogbejegyzés megosztása
Ebben az esetben szükség lesz az ügyféllel egy részletes egyeztetésre, hogy milyen elemeket lehet majd a vállalkozás napi folyamataiba beilleszteni.
Ha pedig egy meglévő oldalt tervezel át, akkor meg kell vizsgálnod a jelenlegi konverziós folyamatokat és azok konverziós arányát. Ezen kívül meg kell nézned az oldal gyenge pontjait is. Ennek a része lehet a piackutatás és a versenytárs elemzés, amelynek során megnézheted, hogy a célközönség valóban az ideális-e. Plusz azt is érdemes megvizsgálni, hogy a látogatóknak milyen a tevékenysége az oldalon.
Segítened kell az ügyfeleid marketing stratégiájában?
Mindenképpen, hiszen minél nagyobb a forgalom és a konverziós arány, annál értékesebb lesz a webhely. A forgalom és a konverzió azonban egyaránt nagymértékben a marketing stratégia része és nem feltétlenül kapcsolódik minden esetben a tervezéshez.
Webdizájnerként foglalkozhatsz csak a szép dizájnnal is és a marketinget rábízhatod szakértőkre is. Főleg ha egy nagyobb cégnél dolgozol, ahol minden tevékenységnek van egy dedikált felelőse. Azt azonban ebben az esetben is meg kell értened, hogy a tervezés hogyan illeszkedik bele a marketing folyamatokba.
Ha szabadúszó vagy, akkor sem várható el, hogy magas szintű ismeretekkel rendelkezz minden területen. Viszont ha a SEO, a hirdetés kezelés, vagy a szövegírás közül akár egyet is hozzáadsz a szolgáltatásodhoz, máris előnyben vagy. Így ugyanis olyan értékes webhelyeket hozhatsz létre, amelyekért az ügyfelek boldogan fizetnek. És ez utóbbit megteheted alvállalkozók vagy szakértők bevonásával is, mivel ezzel is növelheted a saját szolgáltatásod értékét.
Kiemelt kép: Carlos Muza on Unsplash